Tuesday, 15 September 2015

Usaha menjadikan Malaysia Pusat Pendidikan Antarabangsa.



                   
1.     Memperkukuhkan dasar menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan             pendidikan apabila dapat menarik lebih ramai pelajar asing ke sekolah                        antarabangsa. Ini membuka peluang kepada institusi pengajian tinggi swasta          (IPTS) kerana pelajar antarabangsa yang sedia ada boleh melanjutkan                         pengajian mereka di Malaysia.

2.    Perkembangan ICT menyebabkan pelajar tidak ketinggalan dalam arus                      pemodenan. Proses pembelajaran akan menjadi lebih berkesan kerana semua            maklumat boleh didapati di internet. Implikasi daripada perkembangan ICT ini          akan meningkatkan kualiti system pendidikan di Malaysia. Kualiti yang semakin          baik akan menarik lebih ramai pelajar asing ke Malaysia untuk meneruskan                   pengajian.

3.     Menaiktaraf institusi pengajian tinggi

4.     Mengadakan program berkembar dengan negara luar
           Pendidikan di Malaysia tidak hanya akan bergantung kepada universiti-                   universiti tempatan yang sedia ada sahaja. Penubuhan institusi pengajian                  tinggi swasta mempunyai implikasi yang besar kepada perkembangan industri           pendidikan negara. Perlaksanaan program berkembar oleh insitusi-institusi 
      swasta ini membolehkan wujudnya peluang pembelajaran yang lebih tinggi 
     dari segi penawaran kursus-kursus pengajian hasil dari kewujudan program                  berkembar, sekaligus menyediakan penempatan pembelajaran yang lebih                  banyak.

5.     Menawarkan kursus-kursus yang diiktiraf oleh seluruh dunia

6.     Meningkatkan pengetahuan tenaga pengajar.
     Mewujudkan lebih ramai tenaga kerja yang  yang berpengetahuan tinggi (Knowledgeble  Workers).  Melatih semula pensyarah dan profesor dalam bidang baru seperti teknologi maklumat, komputer, teknologi pendidikan adalah antara langkah-langkah penting bagi meningkatkan kualiti pendidikan tinggi dan dianggap sebagai satu program perkembangan staf yang perlu dilaksanakan oleh institusi pengajian tinggi yang ingin berkembang secara  progresif dan dinamis.
7.     Memudahkan kemasukan pelajar luar negara
-visa pelajar lebih mudah
-kemudahan asas disediakan
-menambahkan tajaan untuk pelajar luar negara.

8.     Untuk memastikan sistem pendidikan negara terus relevan dan berdaya saing,  
        penandaarasan pendidikan negara adalah amat penting untuk menjamin   
        pendidikan negara sediakan adalah setanding dengan amalan terbaik di  
        peringkat antarabangsa. Dengan mengambil kira kesesuaian konteks 
        pendidikan Malaysia, Kementerian menjalankan kajian penilaian ke atas sistem           pendidikan negara dengan kerjasama UNESCO bagi mengenal pasti kekuatan        dan kelemahan untuk menambahbaik sistem pengurusan pendidikan,                          kurikulum,latihan perguruan, proses pengajaran dan pembelajaran dan aspek-          aspek lain secara keseluruhannya.

No comments:

Post a Comment